24. 4. 2011.

Prikaz života Marice Stanković

”Moja jedina koncepcija je Isus Krist, njegova nauka, njegovo evanđelje i ništa više”

I ove godine na Dan kazališta (27. ožujka) Križevčani su imali priliku uživati u domaćoj scenskoj izvedbi. Ankica Jukić  i Ivana Štironja izvele su recital o životu i djelovanju Marice Stanković, osnivačice vjerske zajednice Suradnice Krista Kralja

Ankica Jukić i Ivana Štironja dirljivo su i uvjerljivo dočarale života mučenice komunističkog režima

Tragom životnih putova službenice Božje Marice Stanković  scenski je prikaz života Marice Stanković (1900. – 1957.), katoličke  mučenice koja je kao protivnica države osuđena na pet godina zatvora. Na suđenju 24. siječnja 1948. g. Marica je poricala bilo kakvo  političko djelovanje riječima:  „Moja jedina koncepcija je Isus Krist, njegova nauka, njegovo evanđelje i ništa više.”

Prikaz je prvi put izveden 22. studenog 2009. u Križevcima, zatim su uslijedila gostovanja u Gornjem Dubovcu, Daruvaru, Ludbregu,  a nastup na Dan kazališta 27. ožujka 2011. u Koncertnoj dvorani Glazbene škole „Albert Štriga” peta je izvedba.Ankica Jukić i Ivana Štironja prikazale su Maričin život od rođenja i predanja vjeri, osnivanja katoličkih organizacija i susreta s Ivanom Merzom do mučnog boravka u zatvoru, bolesti i smrti. Govoreći dijelove teksta u prvome licu, omogućile su nam da pratimo Maričina razmišljanja u patnjama, sumnjama i raznim životnim poteškoćama.

Kako je došlo do suradnje mladih učiteljica Ankice i Ivane s Duhovnom scenom Metanoja pod čijim je okriljem izveden prikaz, objasnile su same.

Redatelj Boris Čataj je suosnivač Udruge za glazbeno-scensku djelatnost „Dijalog“ te idejni začetnik i osnivač Duhovne scene Metanoja. Boris je predložio Jeleni Tenodi Vertuš da pripremi tekst za izvedbu (riječ je o djelu Žarka Brzića Nasmijano lice). Odlučili su da neće tražiti glumice te zato nisu imali audiciju. Jednostavno su molili, čekali i slušali ljude koji su čitali na misi. Tako su se odlučili za Natašu Karlovčec, nas dvije. Nažalost, Nataša više ne može nastupati s nama, u Ludbregu smo prvi put govorile bez nje i od tad izvodimo ovu verziju – ispričale su Ivana i Ankica.

Ankica je dipl. kateheta i radi kao vjeroučiteljica u  V. OŠ Bjelovar i OŠ „Vladimir Nazor“ u Križevcima te kao  vjeroučiteljica župne kateheze Župe Majke Božje Koruške i svetog Marka Križevčanina. Ivana je profesorica hrvatskog jezika i knjižničarka, a radi u  knjižnici Srednje gospodarske škole Križevci. Obje volontiraju u župama i pjevaju u Zboru mladih.

– Marica nam je omogućila da njezinim riječima opišemo radosti, ali i tuge i sumnje koje su je mučile, a koje su nama i danas  bliske, iako je ona živjela u doba rata i komunizma – objasnile su što ih inspirira u Marici Stanković.

Planovi za nove izvedbe postoje, voljele bi obići mjesta u kojima je Marica živjela i radila te zatvor u Požegi u kojemu je Marica provela pet godina zbog svojih kršćanskih uvjerenja i velikog utjecaja na mladež.

Prva izvedba scenskog prikaza u crkvi sv. Ane u studenome 2009. - Ankica, Nataša i Ivana

Napisao: Vlaho-Josip Štironja, 6. b

Fotografije: Martina Valec-Rebić, iz albuma Ivane Štironje