„Fizika mi pomaže da shvatim zašto se nešto događa”
U svakoj generaciji može se pronaći izvrsnih i vrijednih učenika, a ove se školske godine među njima istaknuo Luka Novosel Glavočević koji je nedavno osvojio drugu nagradu na iznimno zahtjevnom državnom natjecanju iz fizike. No to nije jedini Lukin uspjeh!
Luka Novosel Glavočević, učenik osmog razreda naše škole, postigao je izniman uspjeh na državnom natjecanju iz fizike koje se održalo početkom svibnja u Vodicama – zauzeo je deveto mjesto i time osvojio drugu nagradu.
– Prva tri mjesta osvojila su prvu nagradu, a od četvrtog do devetog mjesta bila je druga nagrada. Ja sam zadovoljan svojim uspjehom. – objašnjava Luka.
Do uspjeha se dolazi radom
Priprema za natjecanje bila je temeljita. Luka je tijekom cijele školske godine pohađao dodatnu nastavu iz fizike kod profesorice Anice Hrlec, a tjedan dana prije samog natjecanja svaki je dan rješavao zadatke, praktične u školi i problemske kod kuće.
– Na natjecanju smo imali tri praktična zadatka koji uključuju izvođenje pokusa i pet problemskih zadataka. Sveukupno ih je osam, a rješavaju se u dva dana, prvi dan dva i pol sata problemski, drugi dan sat i pol praktični.
Gradivo koje se tražilo obuhvaćalo je cijeli sedmi razred i dio osmog, a Luka priznaje da su mu najdraže teme one o energiji, dok su mu najteži zadatci oni vezani uz toplinu.
– Fiziku vidimo svuda. Za razliku od matematike, koju ne mogu stalno primjenjivati, fizika mi pomaže da shvatim zašto se nešto događa. – kaže Luka i dodaje koliko mu je značila podrška učiteljice: – Kad smo u sedmom razredu dobili fiziku, učiteljica me pozvala na dodatnu nastavu i tu mi je postala zanimljiva. Važno je da vas učitelji potaknu i upute na pravi put.
Uspjeh na natjecanju zahtijevao je mnogo truda. Tri dana prije natjecanja Luka nije pohađao redovnu nastavu, već je cijelo vrijeme proveo u kabinetu rješavajući zadatke s profesoricom Hrlec.
– Na dodatnoj nastavi puno je zanimljivije, rješavamo zadatke i radimo zahtjevnije sadržaje. – otkriva Luka razliku između redovne i dodatne nastave.
Na samom natjecanju jedan od pokusa bio je izračunati faktor trenja između svijeće i stola pomoću olovke, utega i niti. Drugi je uključivao izračun gustoće ping-pong loptice, a treći promatranje promjene električnog otpora otopine kuhinjske soli s temperaturom.
– Zadatci su svake godine na natjecanju slični, ali nikad nisu isti. Nekad je opisan pokus, ali ne smiješ upotrijebiti, primjerice, dinamometar, nego moraš sam izračunati masu preko uzgona. Uvijek trebaš doći do novog rješenja.
Nakon što se vratio s državnog natjecanja, profesorica Hrlec, ravnatelj Tomislav Bogdanović i Lukin razred priredili su mu iznenađenje i dočekali ga s dvije torte.
Odličan u mnogim područjima
Ljubav prema fizici razvio je u sedmom razredu, iako je već ranije pokazivao interes za znanost gledajući emisije poput Malih znanstvenika i sudjelujući na radionicama. Osim fizike, voli i kemiju, biologiju i povremeno hrvatski, iako priznaje da mu zna biti dosadno kad se analiziraju rečenice. U slobodno vrijeme najradije čita znanstvene knjige i informira se putem interneta.
Iza sebe ima i dva sudjelovanja na Hrvatskoj matematičkoj olimpijadi kadeta, a od četvrtog do sedmog razreda išao je i na ekipno natjecanje iz matematike Mathema, na kojoj su dvaput osvojili treće mjesto. Posebno mu je drago sudjelovanje na radionicama u Centru izvrsnosti iz kemije i biologije koje je vodio profesor Goran Višak: – Bilo je iznimno zanimljivo. Secirali smo jetru, ribe, gledali organe.
Zanimalo nas je dobije li takav odličan učenik i poneku lošu ili nezasluženu ocjenu. Uz smijeh priznaje: – U trećem razredu iz prirode sam dobio jedinicu jer nisam tri puta donio zadaću. I u šestom iz tehničkog zbog krivo riješene zadaće.
U budućnosti planira upisati prirodoslovno-matematičku gimnaziju u Križevcima. Još nije posve siguran kojim putem će krenuti, ali razmišlja o prirodnim znanostima i medicini.
– Zanima me fizika, ali ne bih volio biti profesor. Teško je motivirati učenike koje nešto ne zanima. Možda bih radio s ljudima, ali još ne znam točno.
Podršku pronalazi u svojoj obitelji. Luka je jedinac, majka mu je novinarka, a otac fizioterapeut.
– Roditelji me potiču, ali bez pritiska. Pomognu kad zatreba, ali većinom sam radim.
Sigurni smo da će Luku znatiželja, upornost i predanost dovesti do još mnogih uspjeha, koje mu od srca želimo.
Brza pitanja – još brži odgovori
Najdraža knjiga? Nemam najdražu, ali volim suvremene knjige.
Zadnja pročitana? Breza – za lektiru.
Voliš li lektire? Ne baš.
Najdraže jelo? Pizza.
Najdraži predmet? Fizika.
Najmanje drag predmet? Sat razrednika.
Kako izgleda tvoj dan? Ujutro se odmorim, napravim zadaću i idem u školu. Volim dugo spavati.
Najdraži glazbeni žanr? Rock.
Imaš kućnog ljubimca? Ne, bojim se pasa.
Najdraža životinja? Zec.
Najdraža boja? Zelena.
Najdraže piće? Voda.
Tekst: Klara Mihalić, 8. c
Fotografije: MVR; iz Lukinog albuma