Top
Glavna tema: Virtualni svijet – stvarno nasilje

ANKETA
Nasilje putem interneta još nije uzelo maha

Nasilje putem interneta još nije uzelo maha

Kako se o nasilju putem interneta često govori, odlučili smo istražiti imaju li naši učenici iskustva s takvom vrstom nasilja. Usuđujemo se zaključiti da nasilje pute interneta još uvijek nije u našoj školi uzelo maha 

Slika 1

Nasilje putem interneta jedno je od mnogih oblika nasilja, a odigrava se na internetu, najčešće na društvenim mrežama. Zanimalo nas je jesu li naši učenici doživjeli takvu vrstu nasilja pa smo proveli anketu u petim, šestim, sedmim i osmim razredima. Pitali smo učenike koliko vremena provode na internetu i koje stranice posjećuju, jesu li bili žrtve nasilja putem interneta, gdje se na internetu najčešće događa nasilje, koje su oblike nasilnog ponašanja doživjeli, kome su se povjerili u slučaju da su bili žrtve, čak i to jesu li oni sami vršili nasilje. U istraživanju je sudjelovalo 113 učenika viših razreda naše škole, a rezultati ankete prilično su zanimljivi.

Rezultati ispitivanja učenika i učenica 5. razreda

U anketi ispitano je 23 petaša, od toga 11 dječaka i 12 djevojčica. Većina ispitanih petaša, tj. 67 % djevojčica i 54 % dječaka, tvrdi da su čuli i znaju što je to cyberbulling, odnosno nasilje putem interneta.

Da su mreže popularne i među najmlađima, svjedoči visok postotak petaša (75 % djevojčica i 77 % dječaka) koji imaju profil na nekoj od društvenih mreža.

Na društvenoj mreži 11 % djevojčica provodi više od četiri sata dnevno, 11 % između jednoga i dva sata dnevno, 45 % svaki dan tek onoliko vremena koliko je dovoljno da se pogleda što je novo, 11% dva-tri puta tjedno, 11 % jednom mjesečno, a 11 % nije se izjasnilo koliko točno vremena troše na mreži. Dječaci manje vremena provode na društvenim mrežama: 50 % dječaka na mreži provodi jedan-dva sata dnevno, 20 % dnevno kratko pogleda što je novo, 20 % dva-tri puta tjedno i 10 % samo jednom mjesečno.
Petaši vrijeme osim na društvenim mrežama najčešće provode na You Tubeu (91 % dječaka i 92 % djevojčica) i stranicama s igricama (36 % dječaka i 50 % djevojčica), zatim na Wikipediji i sličnim stranicama (27 % dječaka i 25 % djevojčica).

Čak 82 % djevojčica i dječaka petih razreda kažu da nikad nisu bili žrtve internetskog nasilja, a 18 % petaša koji tvrde da su bili zlostavljani navode da se najčešće radilo o provaljivanju u korisnički račun na Facebooku i pisanju uvredljivih i prostih sadržaja na zid te o izoliranju i blokiranju.
Najviše virtualnoga nasilja, prema sudu 75 % djevojčica i 69 % dječaka petog razreda, događa se upravo na društvenim mrežama.
Učenici petih razreda koji su bili zlostavljani u 83 % slučajeva smatraju da je razlog zlostavljanja uglavnom njihov izgled, a 17 % smatra da za zlostavljanje nema nekog posebnog razloga.

Sve djevojčice koje su bile zlostavljane povjerile su se svojim roditeljima, braći ili prijateljima, koji su polovici skupine djevojčica pomogli, a polovici nisu. I polovica zlostavljanih dječaka kaže da se povjerila roditeljima, koji su im uspješno pomogli.

Nijedna djevojčica i nijedan dječak petih razreda nikada nisu bili zlostavljači na internetu. Zanimljivi su odgovori što misle o nasilju putem interneta, naime, 44 % petaša smatra da su neke situacije samo dječja igra, a 56 % kako je važno paziti koje stranice posjećujemo i s kim se družimo.

Slika 2

Rezultati ispitivanja učenika i učenica 6. razreda

Na uzorku od 27 učenika šestoga razreda (14 dječaka i 13 djevojčica) velika većina djevojčica, 92 % tvrdi da je čulo i zna što je to cyberbulling. Osjetno manje, tj. 43 % dječaka tvrdi da je čulo za za taj pojam.

Sve ispitane djevojčice šestih razreda imaju profil na nekoj od društvenih mreža, baš kao i većina dječaka, njih 86 %. Većina šestašica svaki je dan na društvenim mrežama: 62 % djevojčica kaže da na društvenoj mreži provode jedan-dva sata i 23 % samo kratko svaki dan pogleda što je novo, a samo 15 % posjeti svoj profil dva do tri puta tjedno.

Šestaše društvene mreže privlače nešto manje, 14 % dječaka tamo provodi dva-četiri sata dnevno, 7 % jedan-dva sata, 36 % svaki dan kratko pogleda što je novo, dok njih 22 % profil posjećuju dva-tri puta tjedno i 7 % jednom mjesečno.

Djevojčicama su osim društvenih mreža popularne stranice You Tube (100 %), Wikipedija (85 %), stranica naše škole (69 %), stranice s igricama (62 %), a 46 % učenica posjećuje i naš Izvor, portale s vijestima i školske portala. Dječaci uglavnom posjećuju You Tube (100 %), Wikipediju i slične stranice te stranice s igricama (71 %), a 36 % čita portale s vijestima.

Na pitanja o zlostavljanju putem interneta 15 % djevojčica odgovorilo je da je bilo zlostavljano, dok nijedan ispitivani dječak nije bio zlostavljan. Djevojčice koje su bile zlostavljane navode da se radilo o provaljivanju u profil i pisanju uvredljivih sadržaja te o traženju njenih obnaženih slika.

I šestaši se slažu da su mreže opasne – prema mišljenju 93 % djevojčica i dječaka nasilje putem interneta najizraženije je na društvenim mrežama.

Djevojčice koje su bile zlostavljane kao razlog zlostavljanja navode svoj izgled ili smatraju da nema razloga. Žrtve su prijavile nasilje svojim roditeljima i prijateljima, koji su im i pomogli.

Nijedna djevojčica i nijedan dječak šestih razreda nikada nisu bili zlostavljači.

Na pitanje o zaštiti od nasilja 54 % djevojčica odgovara da treba paziti koje stranice posjećujemo, a 46 % misli da svako nasilje treba biti kažnjeno. Jednak broj dječaka (36 %) misli da svako nasilje treba biti kažnjeno i da su neke stvari samo dječja igra, dok ih 28 % smatra da je važno paziti koje stranice posjećujemo i s kim se družimo.

Slika 3

Rezultati ispitivanja učenika i učenica 7. razreda

Suprotno rezultatima šestih razreda, samo 45 % djevojčica sedmog razreda tvrdi da je čulo za cyberbulling, a čak 86 % dječaka je upoznato s tim pojmom.

Sve djevojčice i dječaci ispitanih sedmih razreda imaju profil na nekoj od društvenih mreža i na njima su aktivni svaki dan. Većina, tj. 64 %, djevojčica tvrdi da na društvenoj mreži provode kratko vrijeme, samo da vide što je novo, 18 % utroše tamo između jednog i dva sata, 9 % dva do četiri sata i 9 % više od četiri sata. Za dječake bi se moglo reći da previše vremena provode na društvenim mrežama, čak 29 % dječaka provode na društvenoj mreži više od četiri sata dnevno, 29 % između dva i četiri sata, 13 % između jednoga i dva sata, te 29 % samo kratko pogleda što je novo.

Osim na društvenim mrežama sedmaši vrijeme provode i na You Tubeu (100 % dječaka i 100 % djevojčica) i stranicama s igricama (55 % djevojčica i 43 % dječaka), dok djevojčice vole i Wikipediju i slične stranice (64 %), a dječaci stranice za odrasle (57 %).

Nijedna djevojčica nikada nije bila žrtva nasilja putem interneta, dok 14 % dječaka tvrdi da su bili zlostavljani i to tako da su im pisali uvredljive ili proste privatne poruke.

Također smatraju kako nema posebnog razloga njihovom zlostavljanju, a povjerili su se prijateljima koji su im pomogli.

Nijedna djevojčica sedmog razreda nikada nije bila zlostavljačica na internetu, dok je 14 % dječaka pisalo uvredljive ili ružne sadržaje na Ask.fm-u za što nisu nikome bili prijavljeni.

Po mišljenju 89 % sedmaša nasilje se putem interneta najviše događa na društvenim mrežama, dok 11 % njih misli da je nasilje najizraženije na forumima.

Na pitanje što misle o zlostavljanju putem interneta 73 % djevojčica smatra da treba paziti s kim se družimo i koje stranice posjećujemo, a 71 % dječaka misli da bilo kakvo nasilje i vrijeđanje treba biti kažnjeno.

anketa

Rezultati ispitivanja učenika i učenica 8. razreda

Velika većina, tj. 93 % djevojčica osmih razreda zna što je to cyberbulling, kao i 85 % dječaka.
Sve djevojčice imaju profil na nekoj od društvenih mreža, a kod dječaka je to nešto manje, 92 %.

I osmaši vole provoditi vrijeme na društvenim mrežama: 40 % učenica utroši između jednog i dva sata dnevno, 34 % tvrdi da samo pogledaju što je novo, dok 20 % njih provodi tamo između dva i četiri sata te 12 % više od četiri sata. Ipak, velik je postotak i onih osmašica (34 %) koje društvenu mrežu posjete tek jednom mjesečno. Dječaci su umjereniji, 50 % tvrdi kako samo kratko pogleda što je novo, 34 % potroši između jednoga i dva sata, dok jedan postotak dječaka (8 %) provodi tamo između dva i četiri sata ili pak dva-tri puta tjedno.

Od ostalih stranica najpopularniji je i dalje You Tube (97 % djevojčica i 100 % dječaka), zatim Wikipedija i slične stranice (50 % djevojčica i 62 % dječaka), portali s vijestima (14 %) te e-pošta (43 % djevojčica i 38 % dječaka). Dječaci posjećuju i stranice za odrasle (54 %), a jednako vole i stranice s igricama i forume (po 46 %).

Kod osmaša izloženost nasilju naglo raste. Čak 40 % djevojčica i 15 % dječaka doživjelo je nasilje putem interneta. Kod djevojčica se uglavnom radilo o uvredljivim ili prostim privatnim porukama, porukama na zidu ili Ask.fm-u (67 %), 17 % kaže da su bile izolirane, 8 % djevojčica dobilo je prijeteće poruke, a 8 % doživjelo je da netko od njih traži obnažene fotografije. Kod dječaka radilo se o provaljivanju u profil i pisanju ružnih stvari o drugima u njihovo ime.

Zlostavljanje djevojčice kao razlog njihova zlostavljanja navode svoj izgled (58 %), a ostale misle da uopće nema razloga (33 %) ili su razlog neke njihove izjave koje su pisale drugima (9 %). Dječaci osim izgleda (50 %) kao razlog navode i vlastite postupke (50 %).

Osmaši se manje povjeravaju u slučaju zlostavljanja: tek 65 % djevojčica reklo je nekome (67 % prijateljima, 22 % roditeljima i jedna djevojčica policiji) i oni su im u većini slučajevi pomogli (89 %), a polovica je dječaka rekla prijateljima koji im nisu pomogli.

Slika 5
Nijedan dječak nikada nije zlostavljao preko interneta, dok 13 % djevojčica priznaje da je pisalo uvredljive ili proste privatne poruke (25 %) ili takve sadržaje na tuđe zidove (75 %). Djevojčice koje su zlostavljale tvrde da nisu bile prijavljene policiji ili socijalnoj službi.

Najviše nasilja po mišljenju 87 % djevojčica i 100 % dječaka događa na društvenim mrežama, a ostatak djevojčica misli da su to forumi.

Stavovi o zaštiti od nasilja pute interneta prilično su različiti: jednak postotak djevojčica, njih 40 %, misli da bilo kakvo vrijeđanje treba kazniti te da treba paziti s kim se družimo i koje stranice posjećujemo na internetu. Također, 10 % djevojčica misli da su oni koje se vrijeđa to i zaslužili (!) i 10 % smatra da su neke stvari samo dječja igra. I dječaci su podijeljeni, 46 % smatra treba paziti s kim se družimo i koje stranice posjećujemo, a isti postotak ih misli da bilo kakvo vrijeđanje treba kazniti. Ostalih 8 % smatra da su neke situacije tek bezazlena dječja igra.

Slika 6

Zaključci

Ukupno 92 % ispitanih učenika ima profil na društvenoj mreži. Čak 18 % učenika provodi na njima puno vremena: 9 % dva do četiri sata i 9 % više od četiri sata dnevno.

Osim društvenih mreža ostale popularne stranice jesu You Tube (96 %), Wikipedija i slične stranice (52 %) te stranice s igricama (43 %).

Žrtvama nasilja bilo je 19 % učenika, a najčešće su doživjeli da im netko piše uvredljive ili proste privatne poruke (24 %) ili im provali u profil i u njihovo ime piše ružne stvari o drugima (19 %).

Najvećoj su opasnosti na internetu učenici izloženi upravo na društvenim mrežama – tako smatra njih 87 %, a kao uvjerljivo najčešći razlog za zlostavljanje navode vlastiti izgled (57 %). Većina žrtava, njih 86 % povjeri se roditeljima ili prijateljima.

Tek 4 % učenika priznaje da su i sami ponekad zlostavljači i to tako da pišu uvredljive ili proste sadržaje na tuđe zidove, privatne poruke ili poruke na Ask.fm-u.
Kao najbolju zaštitu učenici navode opreznost pri korištenju interneta (46 %) i kažnjavanje zlostavljača (32 %).

Slika 7

Tekst: Dorotea Vrbančić, 8. e

Komentari